Forumindex
Tillbaka till Rymdportalen.com
Rymdforum
Forum för rymdprat

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Science Fiction filmer

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex » Rymdfilmer & böcker
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Big flyer

Registreringsdatum: 06 februari 2006

InläggPostat: 2006-07-26, 19:13    Rubrik: Science Fiction filmer Svara med citat

Såg nyligen filmen Sign på TV, missade att se den när den gick på biograferna och det blev aldrig av att hyra den på video.
Hmmm....blev ganska besviken. En massa spring i sädesfält och i några gamla hus och väldigt lite effekter...och egentligen blev man inte klok på om det var någon sorts invasion eller ej?

Varför görs det så dåliga science fiction filmer. Om man jämför med Alien-filmerna är det ju klasskillnad även om det var för mycket att köra 4 st.

Är det någon som har några tips på bra filmer? Är det något nytt på gång som kommer senare i år?

Glada rymdhälsningar

Big Flyer
Dennis

Registreringsdatum: 17 oktober 2004

InläggPostat: 2006-10-08, 2:09    Rubrik: Svara med citat

Hej, en tråd om rymdfilmer finns redan. Men jag gillar sci-fi även om det inte är nån rymdfilm. Sign är ett bottennapp, helt klart. Shyamalan kan bättre, tyckte han lyckades med 'The Village'. Kan bara hålla med, endast en av tio sci-fi är sevärda. Bland de nya märks dock 'The Island" och "Aeonflux", gillar dem. Märkligt nog har filmerna mycket gemensamt. Med nåt år på nacken har vi 'The Minority Report' och 'I, Robot' som jag tycker är mycket bra, men så kommer de ifrån Phillip K Dick och Isaac Asimov också.

:-D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Big flyer

InläggPostat: 2006-10-08, 10:42    Rubrik: Tack för tipsen! Svara med citat

Håller med om att Science Fiction-filmer inte är rymdfilmer i egentlig mening. Men ändå bra för fantasin. Lätt att bli för seriös om man bara läser och följer rymdfart och astronomi.
Jag skall kolla upp dom filmerna du nämnde.
Glömde att jag såg "Starship Troopers" för något år sedan. *Det var en medelgod science fiction-film, delvis baserad på en story av Robert Heinlein tror jag. Ja just medelgod, lite dussinfilm men ändå ganska intressant med en utomjordisk intilligens i insektsform, jätteinsekter.
Men inte tillräckligt bra, saknar riktigt rymdkrig mellan människorna och utomjordingar.

Glada rymdhälsningar

Big flyer
Smurfan

Registreringsdatum: 24 november 2006

InläggPostat: 2006-11-24, 16:06    Rubrik: Svara med citat

Hmmm, jag vet inte om det är rätt plats att diskutera i den här ämnen. Om moderator/administör anser att det är fel inlägg och har rätt att bta bort inläggen. Jag ber om ursäkt.

Jag blir verklig förvånad och trodde nästan sci-fi filmer och rymdfilm är nästan samma sak undantag att det finns några "annorlunda" sci-fi filmer som inte passar in "mall"

Jag måste fråga vad som egentligen skiljer dem från varandra.
Är ordet science fiction en sorts fikivt berättelse som ofta inspelats i en framdtid samhällen medan att "rymdfilm" ofta inspelade i en "äkta" rymdmiljö med all astoauter, vackra galaxer, stjärnor och raket(/ stjärnskeppet.)

Hoppas att ni inte har emot att jag tar två exempel.... Film Apollo 13 med Tom Hanks = Rymdfilm? och Star Wars= sci-fi film?
Har jag uppfattat det rätt eller helt fel?
// Smurfan som ber ursäkt för dålig svenska
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Big flyer

InläggPostat: 2006-11-25, 15:56    Rubrik: Apollo 13 anser jag Svara med citat

helt klart vara en rymdfilm! Star Wars är väl inte science fiction egentligen utan mer Fantasy eller kanske Space Opera....
Men jag tycker att bra science fiction ändå kunde höra hemma här, dock inte virtuella upplevelser eller science fiction om framtida samhällen, Terminator-filmer, utan det bör handla om rymden.
Många rymdforskare gillar ju science fiction och även astronauten Fuglesang läser science fiction.

På något sätt hör rymdintresse och science fiction ihop.
Vet Ni några bra nyare science fiction-filmer?

Glada rymdhälsningar

Big flyer
Dr_Deo

Registreringsdatum: 13 mars 2007

InläggPostat: 2007-03-14, 0:16    Rubrik: Filmen Mission To Mars Svara med citat

Måste fråga er vad ni fick för reflektioner efter ni sett Mission to Mars.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Big flyer

InläggPostat: 2007-03-17, 11:39    Rubrik: Mission to Mars! Svara med citat

Jag anser att denna science fiction även kan kallas "rymdfilm". En astronaut går förlorad i omloppsbana runt Mars, där verkar händelseutvecklingen lite underlig. Så dåliga resurser har man troligen inte vid en verklig Mars Mission.

Efter landning träffar man på en förlist astronaut från första landningen och han har tydligen lyckats odla växter i nära anslutning till landningsmodulen. Ser realitiskt ut. Marsytan något för röd, stämmer inte helt med verkligheten. Sandstormar, stämmer bra.
Handlingen kring Ansiktet, "Face of Mars"....nja det har ju visat sig att "Face of Mars" är en naturlig formation som med lite skarpare bilder visat sig inte vara ett ansikte. Såg ut som ett ansikte på Viking-bilderna från 1976 men solen sken från en viss vinkel och upplösningen var inte som på nyare marssonder.
Tycker inte att filmen är någon bättre science-fiction och man får inte den där känslan för att detta är fantasieggande.
Lite bättre hade man hoppats på men jag gav filmen godkänt i alla fall!

Glada rymdhälsningar

Big flyer
Dr_Deo

InläggPostat: 2007-03-20, 4:12    Rubrik: Svara med citat

okej Smile
Jag tyckte nog bäst om slutet att astronauten fick åka iväg i till utomjordingarna Cool och förklaringen på början till liv på jorden.
Big flyer

InläggPostat: 2007-03-20, 21:48    Rubrik: Ja och Nej! Svara med citat

Inte så tokigt men lite schablonartat slut kanske med kontakten med en mycket högre civilisation.

Jag är lite barnslig och ville hellre se att jordlingarna fastnat i något nät i möte med en insektscivilisation. Eller träffat på ägg som innehöll larver som kunde förts tillbaka till jorden, någon sorts invasion utifrån.

Mera skräck! Men jag är lite barnslig som tycker sådant är kul!

Glada rymdhälsningar

Big flyer
Dr_Deo

InläggPostat: 2007-03-22, 3:01    Rubrik: Svara med citat

haha! ja, man ska ju såklart ha variation. Håller med om att det var typisk grundtanke i slutet också men jag trivs bra med den Smile
Big flyer

InläggPostat: 2007-03-22, 22:19    Rubrik: Science Fiction Svara med citat

Det är mycket mer underhållande när utomjordingarna är "onda"! Det känns också mer realistiskt!

Samtidigt som man vill att människan skall kunna ta klivet ut i universum behöver människan samtidigt en rejäl spark i häcken.... Shocked ....Att bara tro att det går att terraformera och kolonisera hur som helst Cool ....

Det kan finnas vad som helst där ute...hur skrämmande som helst!

Glada rymdhälsningar

Big flyer
Dr_Deo

InläggPostat: 2007-03-25, 2:44    Rubrik: Svara med citat

haha!
jag håller med om att det borde vara fler filmer med onda utomjordingar, iaf om de ska föreställa smarta. Det blir mer spännande då. Nästan alla filmer slutar ju lyckligt, tycker jag inte de borde göra. Det är inte heller realistiskt. Om man inte är religiös förstås Wink
Big flyer

InläggPostat: 2007-03-27, 20:04    Rubrik: Människan är ju i grunden god Svara med citat

men i umgänget med andra varelser blir det ju ofta fel. Och det blev ju fel när olika kulturer möttes typ spanjorerna som kom till Syd-Amerika på 1500-talet. Egentligen hade dom inga onda avsikter men ville ha guld och rikedomar och allt blev fel vid mötet mellan kulturerna.

När de "vita" kom till Nordamerika blev det också fel vid mötet med indiankulturer. Man möttes i fred men de "vita" behövde mark och ja vi vet hur det gick.

Ett möte med en okänd civilisation, utomjordingar, kan bli hur fel som helst...När vi inte kan förstå oss själva kan nog inte utomjordingarna förstå oss bättre... Razz ...

Glada rymdhälsningar

Big flyer
ying

Registreringsdatum: 29 januari 2010

InläggPostat: 2010-01-29, 15:34    Rubrik: LL Svara med citat

Replica louis vuitton outlet online store 24/7 live service!

Discounted louis vuitton Handbags,Purse & Wallets Online Shop

Specialize in replica handbags of lv. you can find hand bags made from exquisite leather are available at incredible prices.
a store.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex » Rymdfilmer & böcker Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Space Pilot 3K v2 (v1.11) template © 2002-2005 Jakob Persson(readme)(forumthemes/bbstyles)